2013. július 5., péntek

Hagyan cseréljek ki egy lámpát egyedül

Szóval egy háromnegyed éve elromlott a lámpa a konyhámban. Nem kiégett az izzó, hanem elromlott a lámpa.
Nagyjából negyed éve vettem is egy új IKEA-s lámpát, hogy majd kicseréli apa, amikor éppen fent jár.
Egy ideje elegem lett, apa pedig nem járt fent pesten, szóval elhatároztam hogy majd én a nagy villamossági szakértő kicserélem.

1. lépés
Valahogy fel kell majd függeszteni a nagy lámpát. Ehhez kell
  • lyuk a falba: eredetileg is volt benne három
  • tipli a falba: a három lyukból kettőben az előző lámpa miatt maradt
  • csavaros végű kampó, amire majd a lámpát fel lehet akasztani
Ehhez elmentem a csavarnagykereskedésbe, hogy "Lámpát akarok a plafonba, van ott lyuk, kell egy kampó és tipli. " Így.  A srác furán nézet rám, kérdezte hogy mekkora a lyuk? Hanyas? Mondom: "Hááát. Nem tudom" 6 évvel ezelőtt fúrták oda, honnan tudnám.
Azért kaptam kampót is meg hozzá való tiplit is: 85 Ft.

2. lépés
Fázisceruza nővéremtől. Felhívom, hogy tudja-e hol van a lakásán belül. Nem tudja. Bementem és a gáztűzhelyen volt. A legláthatóbb helyen. Szerintem én is így tudnám a cuccaim helyét.

3. lépés
Létra
Szereztem a tévés nénitől, akit nem szabad zavarni híradó ideje alatt.

4. lépés
Világítás
Na. Hát ezzel nem tudtam mit kezdeni. Gyertyával próbálkoztam. De aztán a szomszédsrác adott hosszabbítóval áramot. Innentől az ő segítségével haladtam.

5. lépés
Tipli a lyukba, belecsavarni a kampót. Jól bele kell csavarni, nem csak úgy tessék lássék, utána jól meg kell húzni, hogy tényleg bent van-e és nem jön ki. Az első tiplim kijött. A második is. Nyilván a legoptimálisabb, ha új lyuk, új tipli, de nekem megtartotta a régivel is.
6. Lépés
Fázisceruzával megnézni, hogy melyik drót a fázis. Na a másik drót a null és a harmadik ami be volt szigetelőszalagozva, a sárga-zöld meg a földelés.

7. lépés
Áramtalanítás
Utána újra megnézni, hogy na van-e még áram a kábelekben

8. lépés
El kell távolítani az előző csokit. Szénné röhögtem magam már az első alkalommal is azon, hogy csoki. Az a kis fehér cucc a kábelek végén. Így néz ki közelről:
Ki kell csavarozni a kis csavarokat és kiszedni

9. lépés

A földelést a földeléses jelbe kell beledugni.

A fázist az L-be, a nullt, pedig az N-be. Ha csavarral működik az új csoki - vihog- akkor csavarral, ha ilyen billenő cuccal akkor azzal. Megnézni, nem jön-e ki. 

És ezzel lényegében meg is vagyunk. Fel a lámpát a helyére, meg a fészek/koszorú/boglya valamit, ami eltakarja az egészet a helyére tenni. Innentől már lámpafüggő, hogy mit kell csinálni. Betekerni a villanykörtét és visszakapcsolni az áramot. 

 
És örömködve meginni ezután a főzés közben a maradék harmad üveg bort, hideg gyöngyöző fröccsként.

2 megjegyzés:

annalight írta...

kurvajó :D
jóhogy ott volt, látszik, mennyit vagyok itthon.

Andi írta...

szerintem ez az egyik legmenőbb dolog, amit életemben csináltam :D